středa 20. listopadu 2013

Chléb z domácí pekárny


Jak asi tušíte, koupili jsme si pekárnu. Dlouho jsem tomuto "módnímu výstřelku" odolávala. Sice jsem čítala různě po netu, jak je to super, ale ke konečnému rozhodnutí mi chyběla osobní zkušenost někoho známého. Nakonec jsem však podlehla a pekárnu si koupila i bez referencí.
Zpočátku to byl úplný propadák. Chleba většinou dojídaly kačeny. Ale nevzdávala jsem se!  Nejprve jsem zkoušela zaručené recepty z internetu, ale pořád to nebylo ono. Tak jsem se rozhodla experimentovat sama. Celé to trvalo asi 10 dní, než jsem objevila tu správnou kombinaci surovin a my si konečně pochutnali na čerstvém chlebíku. Od té doby na pekárnu nedám dopustit. Peču hlavně klasický kmínový chleba, který občas obměním přidáním čehokoliv.
Mnozí tvrdí, že domácí chléb vyjde levněji. To je pravda: bochník je přibližně stejně velký jako ten kupovaný (tvar trošku mate, ale váha nelže) a při použití obyčejné chlebové mouky vyjde zhruba na polovinu ceny kupovaného. Ale hlavní výhoda spočívá v něčem docela jiném. V tom, že nemusím denně do obchodu! Obzvláště v zimě bylo nakupování s malým dítětem přinejmenším časově náročné a pro mě i opruz. Takhle jen naházím suroviny a zapnu knoflík - otázka 2 minut.


Samozřejmě, jako spousta hospodyněk používám pekárnu i k přípravě různých kynutých těst na koláče, knedlíky nebo pizzu. V tom je pekárna neocenitelným pomocníkem. Přestože pracuju podle starých osvědčených receptů, podle nichž tyto těsta připravuju už léta, výsledek se změnil k lepšímu. Asi jsem neměla nikdy dost trpělivosti pořádně těsto vypracovat... Možná i stálá teplota při kynutí má svůj podíl... Kdo ví? Teď jsou však koláčky (a nejen ty) nadýchané a jemné, doslova se rozplývají na jazyku. Stejně úžasný je z pekárny i světlý chléb (veka) nebo sladká vánočka. A zkoušeli jste sekanou? Bohužel já mám jeden z levnějších modelů a maso mi neumíchá, ale nechávám si to alespoň upéct. Jak klasická, tak i plněná nádivkou je hotová bomba.
Na závěr tedy recept na můj

Kmínový chléb:

400 ml vody
Lžíce soli
Lžička drceného kmínu
560 g chlebové mouky (kupuju směs pšeničné a žitné od fy. MALITAS)
10 g čerstvého droždí
Uvedené množství je pro velikost 2 Lb (= 1,2 kg), k přípravě použijeme základní program (Clasik, Basic ...).
Přeju všem svým čtenářkám dobrou chuť!
Zdroj: http://kerria.pise.cz/89-domaci-pekarna.html

Žádné komentáře:

Okomentovat