neděle 8. prosince 2013

Jak si usnadnit vánoční pečení

Ráda peču vánoční cukroví. Pustím si koledy a příjemná sladko-kořeněná vůně mi navodí první vánoční atmosféru doma. Ale jako každá zaměstnaná žena bojuju s časem. Za ty roky mám už pár "vychytávek", díky nimž ušetřím při pečení trošku času.

Na přípravu těst používám robot
Moderní robot dokáže připravit těsto v čase cca 2 minut. To znamená, že s jeho pomocí jsem schopná za hodinu připravit asi 5 různých těst, přičemž z toho času nejvíce zabere příprava a odvažování surovin. Navíc, pokud zvolím těsta podobného složení a ve správném pořadí, nemusím ani mezi nimi robot umývat. Co tím myslím: Většina těst obsahuje stejné suroviny: cukr, mouku, máslo, vejce. K tomu se přidávají další ingredience jako ořechy, kakao, koření atd. Takže když udělám jako první těsto na linecké, klidně po něm můžu hned připravit těsto na vanilkové rohlíčky a po něm ještě na pracny. Nebo po lineckým udělat, kakaové a po něm perníčky. Prostě se snažím zvolit takový sled, při kterém každé další těsto obsahuje ingredience toho předchozího plus něco navíc.
Ovšem, těsto připravené v robotu se musí nechat odležet v chladničce!

Opatřila jsem si dostatečné množství plechů
aneb čím víc plechů, tím rychleji se peče. Moderní trouby už mají i funkci horkovzdušného pečení, při které je možné péct na více plechách současně. Ale nejen to: Pokud máte dostatečné množství plechů, můžete si napřed všechno připravit a potom naráz upéct. Odpadá čas čekání, až se jedna dávka upeče a vychladne, abychom mohli vykrájet další. Já používám čtyři plechy a k tomu jsem si přizpůsobila dávky těsta - většinou si udělám přibližně 0,5 kg těsta a to mi vystačí právě na ty čtyři plechy cukroví - je z toho asi 50 ks cukroví, lineckého polovina. Nám toto množství stačí, raději udělám víc různých druhů.

Pečící papír je k nezaplacení
To snad dnes ví každá hospodyňka - odpadá mytí plechů, protože použitý papír se zahodí.

Dělávám za jeden den více podobných druhů
Zvlášť pokud je to cukroví vykrajované. Ušetřím si tím práci s úklidem. Při jednom bordelu si nadělám 2-3 druhy cukroví, a teprve potom uklidím všudypřítomnou mouku a očistím náčiní.

Nejraději peču suché cukroví
Ano, nejraději mám vanilkové rohlíčky, pracny, sádlovky, nebeský chlebíček a další "suché" cukroví, které se nemusí promazávat. Je totiž nejrychlejší a dobré. Krom toho se nekazí, když v něm není žádný krém.  S každou další náplní či polevou přibývá práce a času, který člověk nad cukrovím musí strávit.

Promazávat se nemusí jen nožem
Když už se cukroví (linecké) musí promazávat, tak já to dělávám pomocí mikrotenového sáčku. Naplním sáček marmeládou (možno i krémem, ale já krémové nedělávám), ustřihnu špičku a pomalu vytlačuju náplň v kruzích na cukroví, které si rozložím před sebe. Během pár minut je "namazáno" a stačí jen přilepit vršky. Navíc má tato metoda další plus: Zvládnou to i děti a cukroví není popiplané.

Věřím, že něco z toho vám letos pomůže zmírnit předvánoční shon a přispěje k příjemné pohodě.







2 komentáře:

  1. Nedá mi se nepřidat. Mám napečeno podle osvědčeného postupu 12 druhů cukroví. Jeho výroba mi trvá vždy celý týden. Nejvíc mi dalo v mém věku babkyzabrat zdobení perníčků. Musela jsem zavolat na pomoc manžela. No, cukrovíčko se zřejmě povedlo i rozleželo, bylo měkkoučké, jak si včera libovala v Domově důchodců mužova bezzubá teta. A to těší. Veselé Vánoce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já obvykle věnuju cukroví tak 2-3 odpoledne. Mívám obvykle 8-12 druhů. Těch 8 se pořád opakuje a sem-tam zatoužím vyzkoušet něco nového.

      Vymazat