pondělí 2. prosince 2013

Rybí salát


Syrová ryba na talíři - to zavání exotikou země vycházejícího slunce. Ale syrové ryby nejsou specialitou jen japonské kuchyně. Ta naše česká se v tomto může s Japonci směle pustit do křížku. Že byste syrovou rybu nikdy nepozřeli? Většina z vás to už dávno udělala a nejednou! Nebo vy snad nejíte zavináče či rybí salát?

S jedním známým rybářem máme dohodu: Když dostane chuť na králíka, stačí zazvonit u našich dveří s rybou v ruce. Totiž to, co naše supermarkety honosně nazývají rybou, je nechutný blaf, který snad lisují do patřičného tvaru z dřevěných pilin. A tak už nějakou dobu, čas od času přistane v naší kuchyni čerstvá ryba vytažená přímo z Moravy (řeky). Naposledy před dvěma týdny. Kamarád se stavil a přivezl dva velké cejny. Odložili jsme všechnu neodkladnou práci a pustili se do jejich čištění, porcování atd. Toho většího jsme dali hned na gril. Ale co s tím menším? Zamrazit mi ho bylo líto, přecejen čerstvé maso je mnohem lepší než mražené. Trošku jsem se porozhlédla po síti a řekla si, že je nejvyšší čas vyzkoušet domácí rybí salát.

Na internetu je snad tisíc různých receptů. Ale skutečně pravý salát se připravuje ze syrových ryb a takových receptů až tak moc zase není. To bych nebyla já, abych si nevybrala ten nejsložitější. No, on vlastně ani není tak složitý, jako zdlouhavý. Na výsledek si musíte počkat více než týden!

Protože jsem měla rybu větší, vyřízla jsem, kromě páteře, také žebra. Půlky jsem důkladně nasolila, přikryla talířkem a dala do lednice uležet. Za dva dny jsem maso pokrájela na menší filety a spolu s cibulí nacpala do zavařovacích sklenic, zalila lákem, zavíčkovala a znovu uložila na několik dní do lednice. Po čtyřech dnech jsem lák slila, maso s cibulí nechala okapat, vrátila do sklenice, zalila dalším lákem, zavíčkovala a nechala další čtyři dny uležet.  Potom jsem podle návodu slila lák do hrnce a povařila v něm směs mražené zeleniny (mrkev, hrášek, kukuřice). Mezitím jsem si rybí maso nakrájela na malé kostičky a spolu s cibulí ho dala do hrnce - tak velkou skleněnou mísu nemám a u plastových jsem se obávala, že by natáhly pach. Přidala vařenou zeleninu a dílo bylo hotovo. Díky octu v obou lácích rybí kostičky změkly tak, že úplně splynuly s masem.


Při koštování jsem zjistila, že salát je pro naše jemné chuťové pohárky až moc kyselý. S majonézou jsem udělala jen trošku a byl téměř nepoživatelný. Snědly jsme ho tedy jen tak "nasucho", ale příště si recept opravím! Jednak nebudu do prvního láku nakládat i cibuli, právě ta byla nechutně kyselá. Také zkusím zkrátit dobu, po kterou ležela ryba v láku o dva dny - v každém láku tedy bude ležet jen 3 dny. 

Rybí salát (upravený)

          1. lák: Ocet a voda v poměru 1:1
2. lák:   Povaříme 10 minut:
0,75 l vody
0,25 l octa
20 dkg cukru
2 dkg soli
8 kuliček pepře
4 kuličky nového koření
2 bobkové listy
2 hřebíčky
3-4 velké stroužky česneku (nasekané)

Ryby očistíme, vykucháme, rozdělíme na poloviny, odstraníme páteř a větší kosti, důkladně nasolíme a necháme v chladnu 2 dny uležet. Potom ryby naskládáme do sklenic (velké můžeme nařezat na menší filety), zalijeme 1. lákem, aby byly úplně ponořené a dáme opět do chladna uležet. Za 3-4 dny první lák vylijeme, necháme ryby okapat, vrátíme do sklenic, proložíme je na kolečka nakrájenou cibulí a zalijeme vychladlým 2. lákem. Opět musí být úplně ponořené. Dáme na další 3-4 dny uležet do chladna. Potom slijeme lák a povaříme v něm nakrájenou kořenovou zeleninu, aby dostala stejnou chuť jako ryby. Ryby nakrájíme na malé kousky, smícháme se zeleninou, přidáme majolku nebo bílý jogurt a necháme ještě jeden den uležet.

Podobným způsobem můžeme připravit i oblíbené zavináče s cibulí.
Zdroj: http://kerria.pise.cz/347-rybi-salat.html



Zdroj: http://kerria.pise.cz/347-rybi-salat.html

Žádné komentáře:

Okomentovat