čtvrtek 10. srpna 2017

Brněnský dort

Při pohledu na řez brněnského dortu by se mohlo zdát, že jeho příprava bude náročná. Ale není tomu tak. Brněnský dort patří k těm nejjednodušším, co znám. I když to bude znít podivně, tak právě proto ho při slavnostních příležitostech dělávám zřídka. Mám totiž pocit, že bych tím hosty vlastně odbyla.

Letos se mi však nedostávalo moc času na výrobu něčeho náročnějšího k Adámkovým narozeninám, a tak jsem byla za tuto klasiku vděčná. Jak můžete vidět i z fotografie, ani se zdobením jsem si nedělala moc starostí a koupila „marcipánovou plastelínu“ z níž si Adámek sám tvořil dekorace.


Na korpus:
12 vajec
12 lžic cukru
12 lžic mouky
kakao
prášek do pečiva

Vejce s cukrem ušleháme do pěny, přidáme mouku s práškem do pečiva a dobře promícháme. Polovinu těsta nalijeme do formy. Vždy jedna je klasická dortová a jako druhá nám poslouží obyčejný plech vyložený pečícím papírem. Kterou zvolíme záleží jen na tom, jakou chceme mít barevnost jednotlivých pater dortu. Dáme upéct. Druhou polovinu obarvíme kakaem, nalijeme do druhé formy a také upečeme. Po vychladnutí kulatý korpus rozkrojíme na dvě poloviny, obě pokapeme rumem a natřeme krémem. Korpus na plechu pomažeme marmeládou a nakrájíme na proužky, které stáčíme postupně do „maxi“ rolády - vždy když proužek dojde, pokračujeme dalším stále dokola dokud nemáme kolo o velikosti dortového korpusu. Nejlépe je pracovat přímo na dortovém korpusu. Tímto získáme efekt svislých proužků ve střední části dortu. Nahoru přiklopíme druhou část dortového korpusu. Povrch potřeme krémem a ozdobíme dle chuti a fantazie.

Na řezu by měly být pravidelně se střídající svislé proužky marmelády a piškotu. Já si to tentokrát ještě více zjednodušila a piškot jsem svinula do rolády, kterou jsem nakrájela na kousky a naskládala na korpus. Tím pádem mám ty svislé proužky nepravidelně.

Co se týká krému, existuje spousta různých druhů, klidně si můžete vybrat svůj oblíbený. Já je různě střídám, přesto k mým nejoblíbenějším patří tzv. Vařený žloutkový krém.

Vařený žloutkový krém
žloutky
moučkový cukr
vanilkový cukr
250 g másla

Žloutky s cukrem ušleháme do husté pěny. Následně je vložíme do vodní lázně, dál šleháme a současně prohříváme krém. Je potřeba dát pozor, aby se krém nepřevařil – srazil by se. Správná chvíle nastává, když se na vodě ve spodní nádobě začnou tvořit malé bublinky (těsně před bodem varu). Pokračujeme ve šlehání až do vychladnutí. Do vychladlého zašleháme změklé máslo.

Marcipánová plastelína - je to pravý marcipán z mandlí!


Žádné komentáře:

Okomentovat